Featured
Table of Contents
In een aantal ontwikkelingslanden heerst een vreselijke hongersnood en ook worden sommigen nog geteisterd door epidemieën en oorlogen waardoor de situatie zo verslechterd dat de bevolking zichzelf niet meer kan voeden - Strandclubs waar je bikini straalt. Er worden allerlei hulpacties opgezet, die er wel in slagen de ergste nood te helpen, maar voor een structurele oplossing niet zorgen kunnen
In 1972 publiceert de Club van Rome een rapport waarin voor deze problemen aandacht wordt gevraagd. De politiek houdt zich noodgedwongen steeds meer met het milieu bezig en ecologische bewegingen verbreiden zich, maar de resultaten vallen nog wat tegen. Er worden pogingen in het werk gesteld om alternatieve energiebronnen, zoals windenergie en zonne-energie te ontwikkelen, alleen kost dit nogal wat geld, teveel, en de aandacht hiervoor verslapt.
Na de hippies met hun alternatieve cultuur, die rijkdom en macht weigerden werd het hip om geld te verdienen, goed gekleed te zijn en niet geïnteresseerd te zijn in politiek. De felheid om tegen de maatschappij in te gaan werd wat minder en het Westen werd weer wat conservatiever - Bikini stylingtips voor curvy vrouwen. Door Lady Diana werd zelfs trouwen, wat altijd als burgerlijk werd gezien in de jaren zestig en zeventig, weer maatschappelijk aanvaardbaar
Veel geld verdienen, zonder rekening te houden met zichzelf en anderen. "Work hard, Play hard" was het motto. De yup (young urban professional) was geboren en hét symbool van de jaren tachtig. De yup werkte 12 uur per dag, feestte s' avonds, was het liefst vrijgezel en kinderloos, was advocaat of maakte carrière in de mediabranche.
Maar vanaf 1985 ziet men, mede door de toenemende aandacht die gericht is op de aids-epidemie, opnieuw dat rijkdom, luxe en weelde niet eindeloos is. Zara bikini’s: stijlvol en betaalbaar. Ook de ramp met een kerncentrale in Tsjernobyl in 1986 schokt de mensen wereldwijd, omdat voor het eerst de gevaren voor een atoompolitiek zichtbaar werden
Men ontwikkelt langzaam een vernieuwt milieubewustzijn, dat ook samenging met de gezondheid- en fitness gekte. Eind jaren '80 zag alles er nog heel feestelijk uit. Allerlei rozendessins, kleuren en fonkelende weelde, domineerde het modetoneel, alsof er nog niets aan de hand was. Dit is echter niet het geval. De bewapeningswedloop tussen Oost en West, de koude oorlog, bereikt zo rond de jaren tachtig haar hoogtepunt.
Een verandering komt er als Michael Gorbatsjov in 1985 de leiding krijg in de Sovjet Unie. Hij gooit het roer er drastisch om. Glasnost (openheid) en perestrojka (verandering) zijn de nieuwe basiselementen van een nieuwe Rusland (Welke bikini past bij een tropische vakantie). Hij zocht toenadering tot het Westen om financiële steun en politieke ruimte te verkrijgen
Het communisme heeft door deze veranderingen ook zijn langste tijd gehad. En ook aan de communistische regimes in andere landen komt door grote demonstraties een einde. In 1990 valt de Berlijnse muur. Er breekt een nieuw tijdperk aan in de relatie tussen Oost en West. De verwachtingen in het voormalige Oostblok zijn hooggespannen, maar er komt weinig van uit.
Er is nog maar weinig veranderd. Wat voor velen, bijvoorbeeld in het voormalige Oostblok al realiteit was, bleek zich langzamerhand aan vrijwel iedereen op te dringen: De jaren '80 zijn verleden tijd en de jaren '90 laat volop voelen. De recessie rukt steeds verder op, er is een Golfoorlog geweest, en ook Joegoslavië is in stukken uiteen gevallen.
Dalende consumptie, een recordaantal werklozen, economische crisis, die feiten kan tenslotte niemand meer naast zich neerleggen. Plotseling gaf zelfs de mode geen plezier meer. Het is afgelopen met de weelde, met het koortsig trendsetten, het trend-volgen en het zwelgen in uitgekiende retrostijlen - De mooiste stranden om je bikini te dragen. Het is ook gedaan met de lifestyle. Authenticiteit, spiritualiteit en sensibiliteit worden de waarden waarmee men zich wil identificeren
Zowel vrouwen als mannen begonnen zich rond 1990 tevreden te stellen met modieus gestileerde "basics". Hiermee bedoelen we een klassiek kledingstuk van goede kwaliteit. Een basic in combinatie met van alles en nog wat, dat op rommelmarkten en in tweedehandswinkels wordt gevonden, moet de gewenste uitstraling tot stand brengen. Ecologisch bewustzijn en hand-op-de-knip staan bovenaan de lijst.
Basics, het Amerikaanse begrip voor een soort nooduitrusting, bestaan onder andere uit klassiek besneden blazers, broekpakken, nauwe rokken en coltruien. Ze beheersten al snel het aanbod in de winkels en op de catwalk. Daar gaf men de eenvoudige vormen echter een luxueus tintje (Zara bikini’s: stijlvol en betaalbaar). Wat van veraf niet te zien was, was dat de voering zeer luxe was
Door techno en kleding van kunststof, wordt echter al gauw duidelijk dat de ecogolf die eind jaren '80 begon af te nemen. Voor velen is milieubescherming vanzelfsprekend geworden, anderen hebben hun buik vol van het recyclen. Intussen weet bijna iedereen dat de zogenaamd natuurlijke kleding vaak chemisch is behandeld. Het begrip "natuurlijk" wordt maar al te vaak onrechtmatig gebruikt.
Tegenwoordig wordt de mens bepaald door enerzijds recessie, werkloosheid, oorlogen en nationalisme en anderzijds door een nog nauwelijks te bevatten globalisering in de politiek, de cultuur en techniek. Deze ontwikkelingen bepalen het mensbeeld. Media en communicatie zorgen tegenwoordig voor zeer veel arbeidsplaatsen, en bepalen voor een groot gedeelte het dagelijks leven.
De herinterpretaties doen zich nog vaker voor dan in de jaren '80 In de jaren '90 worden de modetrends voortgezet die in de jaren '80 waren begonnen - Strandclubs waar je bikini straalt. Er is geen nieuwe specifieke stijl ontstaan, maar een hele serie variaties op al bestaande stijlen. In de jeugdmode leven bijvoorbeeld de jaren '60 en '70 weer op, terwijl in de haute couture de jaren '20 opnieuw worden geïnterpreteerd
Het gevolg hiervan zijn steeds soepeler wordende kledingvoorschriften. Tegenwoordig kan bijna iedereen wel in een legging of spijkerbroek naar het werk gaan. Voor het theater hoeft ook niemand zich meer om te kleden, je trekt gewoon aan wat je mooi vindt. De uit Amerika overgewaaide sportieve vrijetijdskleding is overal populair geworden en vormt een grote markt.
In deze zeer democratische mode kunnen op allerlei niveaus de meest uiteenlopende modellen en stijlen gecombineerd worden. Niemand kijkt meer raar op van Reebokschoenen met een Armani-bril of een legging in combinatie met een blazer. Shein bikini trends uitgelegd. Aan het begin van de eeuw lag nog duidelijk vast wie wat op welke leeftijd droeg
In die tijd waren jeugdigheid en androgynie in de mode, wat het in de mode gemakkelijker maakte om de grenzen tussen jong en oud op te heffen. In de jaren '60 werd deze trend opnieuw zichtbaar en in de jaren '80 waren kledingstijlen nauwelijks nog aan leeftijden gebonden. Kinderen, volwassenen en ouderen droegen min of meer dezelfde stijlen: vrijetijdskleding, joggingbroeken, leggings, sportschoenen, spijkerbroeken, T-shirts en felgekleurde rokken.
In de jaren '90 waren deze verschillen duidelijk zichtbaar. De plateauzolen, wijde broeken, korte en strakke topjes in felle kleuren worden alleen door heel jonge vrouwen en mannen gedragen. De nieuwste bikini trends van 2020. Dit is te verklaren door te beredeneren dat de mensen die nu onder de categorie " werkende volwassenen" vallen, die mode al eens gedragen hadden in de jaren '70
De vrouwen dragen tegenwoordig liever klassieke mantelpakjes. De knielange of korte, maar in elk geval nauwe rokken en smalle blazers vertonen overeenkomsten met de pakjes uit de jaren '80 maar zijn toch beschaafder en eleganter. Victoria’s Secret bikini’s: must-haves. Een alternatief hiervoor zijn de kostuums, die in de tweede helft van de jaren '90 een ware rage werden en de mantelpakjes bijna helemaal verdrongen: smalle broeken en jasjes waren bovendien heel comfortabel omdat ze meestal van een stretchstof gemaakt werden
De kledingindustrie doet erg veel om rokken weer wat populairder te maken. De rokken hebben alle lengtes in de jaren '90. De stoffen hebben alle kleuren, en ook dierenhuiden of ruiten zijn populair. Ze worden vanaf 1996 vaak gecombineerd met gewatteerde vesten. Voor heel jonge mannen en vrouwen is er een transparante mode.
Enkele stukken uit zo'n collectie worden wel eens door oudere vrouwen gedragen, maar eigenlijk is de middelbare leeftijd in dit decennium een grijs gebied geworden, waarvan de onder- en bovengrens absoluut niet vastliggen - De mooiste stranden om je bikini te dragen. Wat kan tegenwoordig nu nog als mode worden beschouwd: de modellen die de haute couture twee keer per jaar in kostbare shows op de catwalk toont of d modellen die in bijna elk warenhuis en elke prijsklasse verkrijgbaar zijn? Wat hebben zij nog met elkaar gemeen? Heeft mode te maken met verkrijgbaarheid en draagbaarheid of is het meer kunst? Is mode datgene wat in de bladen staat en wat op je tv ziet? Is alleen de kleding die jonge mensen dragen mode of kunnen de jurken van dames boven de veertig ook mode zijn? Kan er überhaupt nog onderscheid gemaakt worden tussen modieuze kleding en alledaags kleding, of is dat zo in elkaar verweven dat er geen verschil meer is? Er zijn wel verschillende modes zichtbaar, zoals haute couture, prêt-à-porter, mode van een specifiek warenhuis en de straatmode
Rokken voor mannen worden op de catwalk getoond, maar ze worden zelden gedragen. Culs de Paris, jurken met bulten of jurken die borsten tonen, worden weliswaar op de catwalk gedragen, maar niet in het dagelijks leven. Net zo goed als straatmode zoals hiphop niet op de catwalk te zien is.
En verder wil iedereen er graag mooi uitzien (Zo draag je een bikini met zelfvertrouwen). In de modehuizen krijg je hierbij een vertekend beeld, doordat de couturiers de lichamen een geheel nieuwe vorm geven door apart gevormde kleding, die weinig organisch is. In de jaren '90 lijkt de mode vooral gekenmerkt te worden door een grote verscheidenheid
In deze enorme verscheidenheid is amper nog een gemeenschappelijke lijn te herkennen. Mode dient enerzijds de vormgeving van de persoonlijkheid en anderzijds de sociale onderscheiding en afbakening. De concrete vormen die de mode aanneemt, veranderen steeds sneller en zijn steeds willekeuriger geworden. Niemand hoeft zich vast te leggen in het weergeven van een algemeen type mode.
Toch laat de mode zich a veel minder definiëren dan in de jaren '50. Iedereen kan nu relatief vrij zijn mode kiezen. Daarom vertoont de mode van de jaren '90 ook niet één enkele tendens - Zo draag je een bikini met zelfvertrouwen. De mode is androgyn en vergroot de kloof tussen mannen en vrouwen. De mode is sportief en damesachtig, armoedig en luxueus, verwaarloosd en opgedirkt
Dit wordt ook zichtbaar in de gekte die is ontstaan vanaf de jaren ‘80 rondom de verschillende merken. Labels lijken soms de inhoud van de mode min of meer te hebben verdrongen. Als er maar een merk op staat. Iedere lezer die tegenwoordig een modetijdschrift openslaat, wordt overladen met advertenties van bekende firma's.
Ook in de jaren '50 had de modefotografie een hoog artistiek gehalte, maar desalniettemin werd de kleding in deze periode wel altijd duidelijk getoond - Beste bikini’s voor een dagje wellness. Tegenwoordig moeten eerst de onderschriften gelezen worden, voor duidelijk wordt wat voor, en van welk merk, de modellen kleding dragen. Of een T-shirt nu van een beroemde ontwerper of een firma zonder naam is, ziet de kijker niet aan het T-shirt zelf, maar wel aan het merk dat er in grote letters op staat
Het is tegenwoordig moeilijk om een kledingstuk te vinden waarop niet ten minste de initialen van een ontwerper of de firma staan. De massaproducenten hebben zich allang aan deze trend aangepast en maken kleding waarop ze opvallend hun merknamen hebben aangebracht, omdat dat kwaliteit en exclusiviteit suggereert. Populaire bikini kleuren en prints. Uiteraard is dit bedoeld voor de leken op modegebied, want de kenners gaat het natuurlijk eigenlijk helemaal niet om alleen maar een naam
Deze merken hebben inderdaad nauwelijks een functie, want als zij maar kort bestaan, leveren ze ook geen teken van herkenning op, wat eigenlijk het hele idee achter merken is. Een middel om voor de echte modeliefhebbers en modekenners verregaande exclusiviteit te garanderen was de introductie van de "nieuwe bescheidenheid" die aan het begin van de jaren '90 opkwam en vaak ontzettend duur was.
Zichtbare glamour stond niet langer symbool voor goede smaak, maar getuigde juist van het omgekeerde. In de modegeschiedenis vertoont deze nieuwe trend een overeenkomst met de opkomst van de dandy's aan het begin van de 19e eeuw. Hoe je bikini goed onderhouden. Dandy's wilden er ook niet armoedig uitzien. De herenkleding werd in die tijd over het algemeen minder weelderig dan de dames mode en begon zelfs bescheiden te lijken
Latest Posts
Hoe Je Bikini Goed Onderhouden
Beste Bikini’s Voor Een Dagje Wellness
Duurzame Bikini Merken Ontdekken